Luchthaven Eelde geeft zich niet gewonnen na besluit over Lelystad Airport

EELDE - Het is voor de directie van Groningen Airport Eelde geen rustige tijd. Nooit eigenlijk. Zit de politiek je niet op de hielen, dan is het wel de discussie over de kosten van de luchtverkeersleiding.
Of zijn het de omwonenden die van zich laten horen. En nu is daar ook nog de definitieve beslissing van het kabinet om Lelystad Airport de ruimte te geven.

En als de luchtvaartmaatschappijen die via Eelde vakantievluchten uitvoeren ook nog gaan twijfelen, dan is de onzekere toekomst helemaal rond.

Vorig jaar melden maatschappijen als ArkeFly en Corendon dat ze geen gebruik van Lelystad Airport willen maken. Directeur Hans van der Velde van ArkeFly vertelde toen op RTV Drenthe dat hij de ontwikkeling van Lelystad een onzalig plan vindt.

Beide luchthavens blijven niet bestaan
Maar die gedachte lijkt wat te zijn bijgesteld. Niet dat de gedachte over de ontwikkeling van Lelystad is veranderd. Het vliegveld is volgens ArkeFly nog steeds niet nodig.

Maar wat doe je als de concurrentie daar wel naar toe gaat? Van der Velde: "Stel dat wij voor de keus komen te staan. Je wilt het verzorgingsgebied in Noord Nederland bedienen via Eelde, dan wel via Lelystad, dan is dat best een ingewikkelde. Ik geloof niet dat de uitkomst gaat zijn dat we van beide luchthavens gaan vliegen.

Hetzelfde geldt ook voor Corendon dat vanaf Eelde naar Antalya en Bodrum in Turkije vliegt. Ook daar wordt gekeken naar de ontwikkeling van Lelystad Airport.

Volgens een woordvoerder is er nu nog geen sprake van verplaatsing van de vluchten, maar gaat het straks wel meespelen als Lelystad Airport daadwerkelijk vorm krijgt.

Meer lijndiensten
Volgens Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde is de ontwikkeling van Lelystad niet gunstig voor de Drentse luchthaven. Lelystad wordt in de ogen van van der Kreeke vooral een luchthaven met vakantiebestemmingen. "Het is goed te realiseren dar Eelde niet alleen gaat voor vakantievluchten. Het vliegveld zal Noord-Nederland blijven bedienen met lijndiensten, zoals nu naar Londen en in komende jaren naar meer belangrijke knooppunten".

Bovendien heeft Eelde een belangrijke rol in medische vluchten en als standplaats van de traumaheli van het UMCG en is er de KLM Luchtvaartschool.

De baan in Lelystad ligt er nog niet
Van de Kreeke: "Voor de ontwikkeling van Lelystad Airport is in de eerste plaats een baanverlenging nodig en natuurlijk afspraken met omgeving en overheden over geluid en andere milieu effecten. Daarna moet de aanleg van nog veel meer infrastructuur volgen. De maatschappelijke en juridische discussie over baanverlenging in Eelde heeft tientallen jaren geduurd. Misschien kan dat in Flevoland sneller, al zullen de belangen van omwonenden, boeren en natuur in de Oostvaardersplassen ongetwijfeld ook vragen om een zorgvuldige afweging"

Ondertussen weigert Eelde de handdoek in de ring te gooien. "Dat moeten we ook niet willen. Groningen Airport Eelde zal doorgaan met het bieden van verbindingen door de lucht voor Noord Nederland".

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl