RUG-onderzoekster: Krimp trekt nieuwe bedrijven aan

De Rijksuniversiteit Groningen
De Rijksuniversiteit Groningen
ASSEN - Krimpgebieden, zoals de gemeente Westerveld, trekken relatief veel nieuwe bedrijven aan. Dat blijkt uit onderzoek van Heike Delfmann van de Rijksuniversiteit Groningen.
Delfmann onderzocht de beweegredenen van startende ondernemers in onder meer Westerveld. "Het beeld dat bedrijven in krimpgebieden uit nood geboren kindjes zijn die niet zullen groeien, klopt niet", zegt Delfmann. "De belangrijkste drijfveren om te starten blijken de wens om zelfstandig te zijn of een uit de hand gelopen hobby." Belangrijkste overweging om een bedrijf op het platteland te starten is kwaliteit van leven, blijkt uit het onderzoek. "De motivatie is niet het maximaliseren van winst, maar persoonlijk geluk."

Werkgelegenheid
Volgens Delfmann zijn de nieuwe bedrijven positief voor de werkgelegenheid, ook als het om zzp'ers gaat. "Een nieuw bedrijf stimuleert de concurrentie in de omgeving", aldus Delfmann. "Deze bedrijven passen zich aan, gaan ten onder of worden juist beter onder de druk van de toegenomen concurrentie."

De onderzoeksters raadt gemeenten die te maken hebben met krimp aan om nieuwe bedrijvigheid te blijven stimuleren.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl