Inmiddels is de in Nietap woonachtige Hogenhuis 17 jaar en zit hij in het examenjaar van het vwo, aan de Lindenborg in Leek. Hoewel hij Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) als vak al heeft laten vallen, is hij er op een bepaalde manier nog steeds mee bezig. En dat terwijl hij het eigenlijk een vak van niks vindt.

"Ik ben niet kunstzinnig aangelegd", zegt de vwo-student daar zelf over. "Het enige wat ik nog een beetje leuk vind, is schrijven. Dus heb ik dit maar geschreven."

Steeds hetzelfde

Met 'dit' doelt Hogenhuis dus op het boek 'Haas gaat undercover'. Een verhaal over een haas die zich overgeeft aan het Nederlandse schoolsysteem. Een systeem waaraan volgens 'ervaringsdeskundige' Hogenhuis nog wel het een en ander te verbeteren valt.

"Ik vind het onderwijs vooral heel saai", zegt de inwoner van Nietap. "Zeker de laatste jaren. Je doet elke keer hetzelfde. Je leest een stuk, krijgt een opdracht en presenteert dit. Daar krijg je dan een cijfer voor en dan begint het riedeltje opnieuw."

Aansluiten op talent

Als het aan Hogenhuis ligt, wordt er meer aandacht aan het individu in het onderwijs gespendeerd. "Kijk niet naar het vak, maar naar de leerling", stelt hij voor. "Aansluiten op talenten is heel belangrijk. Dan word je beter opgeleid, denk ik."

Jeffrey Linker, CKV-docent aan de Lindenborg, zag hoe de leerling met een pak papier aan kwam zetten. "Dat wordt een flinke klus om na te kijken, dacht ik. Maar toen ik begon te lezen, werd ik enthousiast. Je wordt zo het verhaal ingezogen.

Meer dan een schoolopdracht

Het leek Linker gelijk een goed idee om het boek daadwerkelijk uit te brengen. "Zo wordt het meer dan een schoolopdracht", legt de docent uit.

Via uitgeverij EigenZinnig uit Tolbert kon dit geregeld worden. De illustraties bij het boek zijn gemaakt door een andere docent van de Lindenborg, Susan van den Berg.

Thijs is de leukste mopperaar die ik ooit heb gehad"CKV-docent Jeffrey Linker

Kritiek

Dat Hogenhuis kritiek levert op de manier van onderwijs op zijn school, betekent niet dat de Lindenborg hem monddood wil maken. Integendeel. De school laat 120 boeken drukken, zodat andere leerkrachten het pleidooi van Hogenhuis eveneens kunnen lezen.

"Thijs levert opbouwende kritiek", vindt Linker. "Constructief. Hij schopt niet om het schoppen. Bovendien vind ik kritisch zijn juist goed."

Sommige dingen die Hogenhuis heeft geschreven herkent Linker ook. "Zeker. Hij houdt ons scherp. Ik zeg weleens dat Thijs de leukste mopperaar is die ik als leerkracht ooit heb gehad. En dat meen ik ook."

De juiste mensen

Hogenhuis hoopt dat zijn kritiek aanzet tot denken. Verder zou hij graag een exemplaar aan minister Arie Slob (onderwijs) willen overhandigen. "Ik hoop dat het boekje bij de juiste mensen terechtkomt", zegt hij. "Het gaat mij namelijk niet om het boek zelf, maar om de kritiek die erin staat."

Voor Hogenhuis betekende het boekje zijn eerste en enige 10 op het vak CKV. "Dat haalde mijn gemiddelde mooi omhoog", lacht hij.

Thijs Hogenhuis uit Nietap schrijft kritisch boek over onderwijs