Jeugddroom Bertus Altena gaat alsnog in vervulling met deelname Dakar Classic

Jeugddroom Bertus Altena gaat alsnog in vervulling met Dakar Classic
Jeugddroom Bertus Altena gaat alsnog in vervulling met Dakar Classic © RTV Drenthe/Karin Mulder
AUTOSPORT - Bertus Altena uit Rolde en navigator Anton Veenstra uit Zuidhorn starten na de jaarwisseling in de Dakar Classic. Een rally over 7.500 kilometer dwars door Saoedi-Arabië die gelijktijdig en op het zelfde parcours als de Dakar Rally plaatsvindt.
Maar de Dakar Classic is alleen bestemd voor auto's van voor het jaar 2000. En alleen voor types die in het verleden mee hebben gedaan aan de befaamde rally. Zo wil de organisatie de herinneringen levend houden.

Onhaalbaar

In 1979 werd de eerste Dakar Rally verreden. Bertus Altena (58) uit Rolde was toen vijftien jaar en werd meteen gegrepen door het virus.
"Ik kreeg dat toen een beetje mee via de krant en tv en dat fascineerde mij toen al. Maar dat was onhaalbaar natuurlijk. En nu 43 jaar later lukt het toch om mee te gaan."

Toyota Hilux

Altena en Veenstra starten in een Toyota Hilux uit 1994 die speciaal voor de gelegenheid is omgebouwd en voldoet aan strenge veiligheidsvoorschriften.
"Hij heeft maar een vermogen van 80 pk, dat is voor een rally-auto niet heel veel. Maar hij heeft wel heel veel koppel en kan op alle terreinen uit de voeten. Alleen is de topsnelheid niet heel hoog", verklaart Altena.

Koeling

Tijdens de rally in de warme woestijn, met temperaturen van boven de veertig graden, is de koeling natuurlijk van groot belang. "Hier zit een aangepaste radiateur in met elektrische vans, die kunnen we van binnen met de hand ook aanzetten en ook aan laten staan als we de auto stilzetten."

7.500 kilometer

In veertien dagen tijd doorkruisen de mannen Saoedi-Arabië van de west- naar de oostkust. Een tocht van 7.500 kilometer. Veenstra reed alleen als toerist in de woestijn. Altena deed al ervaring op in verschillende woestijnrally's, maar dan op de motor.
(Artikel gaat verder na de video)
Jeugddroom Bertus Altena gaat in vervulling met Dakar Classic

Navigeren

Beide mannen kennen elkaar pas twee jaar. Veenstra kocht het huis van Altena en daarna is het contact gebleven omdat beide mannen dezelfde interesses hadden. "Bertus had al rally's gereden en hij had het idee dat we dat ook maar eens samen moesten doen. En dat was meteen de Dakar Classic, niet meteen de eerste de beste zeg maar", vertelt Veenstra.
"Ik kon wel navigeren net als iedereen, van stad naar stad met de Tom Tom, maar navigeren in een rally is anders en dat heb ik wel moeten leren. En de tijd moet uitwijzen of dat goed genoeg is geweest", lacht Veenstra.

Gemiddelde snelheid

In tegenstelling tot de gewone Dakar Rally, waar coureurs op hun snelheid worden afgerekend, gaat het bij de Dakar Classic om wie het meest constant een gemiddelde snelheid kan rijden. En daarnaast zijn er nog navigatieproeven waarbij deelnemers zonder de hulp van moderne middelen zo precies mogelijk moeten navigeren.
"We zijn niet meer de jongsten", zegt Altena met zijn 58 jaar. "Maar wij doen allebei veel aan sport", vult de 61-jarige Veenstra aan. "Als ik voor mezelf spreek: ik loop marathons en doe aan squash. Ik denk dat ik fit genoeg ben om hier aan mee te doen."
"De grote uitdaging in deze rally is vermoeidheid", vult Veenstra aan. "Je hebt hele lange rijdagen en korte nachten. Het is moeilijk slapen, je slaapt in een tentje en het is koud 's nachts. Als je dat drie dagen doet, is er niks aan de hand. Maar als je een keer een nacht door moet sleutelen en een nacht over moet slaan en dat veertien dagen achter elkaar moet volhouden: dat is de uitdaging."
"Ik heb een hekel aan kou", reageert Veenstra. "Dus in een tent in de woestijn in de kou, daar kijk ik misschien nog wel het meest tegenop."

Bivak

En de bivak waar de mannen moeten slapen is eigenlijk één grote werkplaats die 's nachts pas ontwaakt. "Er is geen stroom. Dus monteurs werken allemaal met diesel-aggregaten die veel lawaai maken. En als ze de auto klaar hebben, dan gaan ze hem testen en dan gaan ze vlak langs het bivak heen en weer rijden. Dus slapen kan alleen met oordopjes in en een muts over je kop", vertelt Altena.

Team

De mannen maken deel uit van een team met nog drie auto's. Samen beschikken ze over een service truck en twee allround monteurs die in het bivak kunnen sleutelen. Onderweg zullen ze zichzelf technisch moeten zien te redden.

Auto afgeleverd

Dinsdag hebben Altena en Veenstra hun auto al afgeleverd in de haven van Marseille. Pas op 27 december vliegen de mannen zelf naar Saoedi-Arabië. En direct na de jaarwisseling begint het grote avontuur.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl