Het Noord Nederlands Orkest - Preview-concert
Terugkijken

Het Noord Nederlands Orkest - Preview-concert 18 juli 2020 19:00 - 20:00

Voor het eerst sinds de coronauitbraak heeft het Noord Nederlands Orkest (NNO) op 3 juli weer een optreden gegeven. Dat gebeurde in de concertzaal van De Oosterpoort in Groningen. In symfonische bezetting speelde het NNO een selectie uit klassieke topstukken gedirigeerd door vaste gastdirigent Antony Hermus.

Noord Nederlands Orkest - Mattheus Passion

17 april 13:00 - 15:30 Het is een van de tradities die elke paastijd weer terugkeert: de Matthäus Passion. Nadat de uitvoering vorig jaar door corona niet mogelijk was, kunnen de orkestleden van het NNO dit jaar weer los. De Matthäus-Passion vertelt het lijdens- en sterfverhaal van Jezus als in het Evangelie volgens Matthaüs. Het optreden staat onder leiding van Reinhard Goebel, een topdirigent in de barok. Daarnaast zingen zes solisten samen met het Noord Nederlands Concert Koor en het Roder Jongenskoor.
Het Noord Nederlands Orkest - Parijs en New York

27 februari 13:00 - 14:15 Lili Boulanger stierf al op haar vierentwintigste en daarmee verloor de Franse muziek een grote belofte. Hier klinken twee karakteristieke werken: sfeervolle, dromerige muziek zoals die alleen in Parijs rond 1900 geschreven werd. Een ander Parijs klinkt bij Francis Poulenc. Voor het concertpubliek in Amerika, waar hij vele ´fans´ had, componeerde hij een Pianoconcert: de muziek flirt volop met melancholieke chansons en cafémuziek. Omgekeerd is Dvoráks Negende Symfonie een soort portret van Amerika. De Tsjechische componist was verhuisd naar New York waar hij zich liet inspireren door Amerikaanse volksmuziek - én door flinke heimwee naar zijn vaderland.
Nieuwjaarconcert Noord Nederlands Orkest

9 januari 13:05 - 14:20 Nieuwjaarconcert. Lili Boulanger stierf al op haar vierentwintigste en daarmee verloor de Franse muziek een grote belofte. Hier klinken twee karakteristieke werken: sfeervolle, dromerige muziek zoals die alleen in Parijs rond 1900 geschreven werd. Een ander Parijs klinkt bij Francis Poulenc. Voor het concertpubliek in Amerika, waar hij vele ´fans´ had, componeerde hij een Pianoconcert: de muziek flirt volop met melancholieke chansons en cafémuziek. Omgekeerd is Dvoráks Negende Symfonie een soort portret van Amerika. De Tsjechische componist was verhuisd naar New York waar hij zich liet inspireren door Amerikaanse volksmuziek - én door flinke heimwee naar zijn vaderland.
Kerstconcert met het Noord Nederlands Orkest.

25 december 2021 20:00 - 21:00 Het Kerstconcert met Noord Nederlands Orkest. En plotseling is het alweer Kerst – een muziekfeest bij uitstek, en natuurlijk gaat het Noord Nederlands Orkest als vanouds voor een sfeervol Kerstconcert. Juist nu samenkomen en zingen ineens niet meer zo vanzelfsprekend is, kan het ditmaal wel eens extra indrukwekkend uitpakken. Geleid door Risto Joost, met sopraan Louise Kemény, mezzo-sopraan Barbara Kozelj en presentatrice Nynke Heeg zorgt het NNO gegarandeerd voor een feestelijke avond. Hoogtepunt van het concert is Händels Music for the Royal Fireworks, oorspronkelijk geschreven voor de luidruchtige bezetting van een militair orkest voor een vorstelijk feest. Ook heel geschikt om het oude jaar uit te knallen.